Otestujte se

BMI kalkulačka

 

BMI kalkulačka jednoduchým výpočtem zjistí, jak jste na tom s vaší váhou, jestli máte podváhu, normální váhu, nadváhu nebo jste obézní. V níže uvedené tabulce kategorií BMI indexů si pak můžete přečíst údaj o zdravotních rizicích, která odpovídají vámi vypočtené hodnotě BMI.

 

Kategorie Rozsah BMI-kg/m2 Zdravotní rizika
těžká podvýživa < 16,5 velmi vysoká
podváha 16,5 - 18,5 vysoká
ideální váha 18,5 - 25 minimální
nadváha 25 - 30 nízká až lehce vyšší
mírná obezita (obezita 1. stupně) 30 - 35 zvýšená
střední obezita (obezita 2. stupně) 35 - 40 vysoká
morbidní obezita (obezita 3. stupně) > 40 velmi vysoká

 


O BMI

 

Zkratka BMI (Body Mass Index) je ukazatel tělesné hmotnosti a používá se jako měřítko obezity. Pro jeho výpočet se používá vzorec:
BMI = tělesná váha (kg) / tělesná výška2 (m)
Je třeba si ovšem uvědomit, že BMI index je pouze zjednodušeným modelem. Body Mass Index udává méně přesné údaje zejména u dětí, starších lidí a aktivních sportovců. Např. kulturista může mít hodnotu BMI nad 30 a přesto nebýt obézní, protože vysoká hodnota indexu je u něj dána velkým množstvím svalové hmoty. Naopak starší lidé s malým množstvím svalstva mohou být ze zdravotního hlediska obézní, přestože jejich BMI je řadí do kategorie ideální váhy.
Přesnější posouzení tělesné váhy než kalkulačka BMI lze provést prostřednictvím bioimpedančních přístrojů, které dokáží zohlednit i další parametry – např. pohlaví, věk, množství svalstva a stavbu těla.
Výpočet BMI pro konkrétního jednotlivce proto nelze proto brát jako absolutní ukazatel, spíše jen jako přibližné vodítko, které by mělo být použito jen jako jeden z více prostředků.

 

Jaká zdravotní rizika hrozí Při příliš nízké nebo naopak vysoké hodnotě BMI?

 

Podváha (pod 18,5)

Podváha ukazuje na příliš nízkou hmotnost v poměru k tělesné výšce člověka. Podváha může být příznakem nemoci. Někteří jedinci ale mají k podváze genetické předpoklady. Podváha ale může být i důsledkem způsobeným odmítáním potravy. To je často úzce spojeno s poruchami příjmu potravy jako je anorexie a bulimie (BMI je většinou menší než 17,5). K typickým příznakům u těchto nemocí patří kromě nadměrného váhového úbytku hubnutí také deprese, nesoustředěnost a podrážděnost, ženám se nedostavuje menstruace a začínají jim vypadávat vlasy. Dalšími příznaky jsou pak nízký tlak, řídnutí kostí, snadný výskyt modřin a náchylnost k infekcím. Extrémní případy mohou skončit i úplným selháním srdce.

Nadváha (25,0 - 29,9)

Nadváha představuje v porovnání s obezitou poměrně nízké riziko výskytu onemocnění spojené se zvýšeným množstvím tělesného tuku. Nejčastěji je nadváha spojována se zpomaleným metabolismem člověka a se špatnými stravovacími návyky. Může se jednat o dočasný stav způsobený dlouhodobou stresovou situací (u hodně žen to bývá typické po těhotenství). V horším případě může představovat počátek obezity. Nejvhodnějším řešením pro spalování tuků je pravidelné cvičení a sportovní činnost.

Obezita I. stupně (30,0 - 34,9)

Mezi nejčastější případy patří bolesti zad, kloubů a častá únava. Vyskytují se potíže s abnormální hodnotou pohlavních hormonů v těle. Méně časté jsou poruchy plodnosti nebo poškození plodu následkem obezity matky. Můžeme se setkat i s rakovinou. V této oblasti je to nejčastěji rakovina tlustého střeva a rakovina prsu u žen po menopauze.

Obezita II. stupně (35,0 - 39,9)

S obezitou druhého stupně se již pojí značné zdravotní potíže. V této kategorii najdeme všechna onemocnění, jako u obezity I. stupně, ale s vyšším rizikem. Přidávají se k nim vážnější onemocnění kloubů a to převážně kolen a kyčlí, dále hypertenze, dna, koronární onemocnění a syndrom polycystických ovárií (u žen do třiceti let, nepřítomnost menstruace, neplodnost a ochlupení nezvyklých partií).

Obezita III. stupně (40,0 a více)

Opět se zde setkáme se stejnými onemocněními jako u předchozích dvou stupních, tentokrát s opravdu vysokým rizikem. Mezi časté potíže patří dušnost, zvýšení tuku v krvi, onemocnění žlučníku, ale také cukrovka druhého stupně. Pacienti s extrémní obezitou si bohužel podstatně zkracují život. V průměru se nedožívají ani 60 let.

 


Jak interpretovat výsledky BMI?

 

Máte-li BMI nad 30, určitě se snažte svou váhu snížit. Pokud máte BMI mezi 25 a 30, zamyslete se zejména nad svými pohybovými aktivitami. Ten, kdo má BMI 26, celý den sedí v práci před počítačem a večer pak tráví na pohovce před televizorem, je mnohem rizikovější než ten, kdo má BMI 28 a každý den sportuje. U osob s BMI mezi 25 a 30 může hrát poměrně velkou roli právě obvod pasu, upřesňující rozložení tělesného tuku: méně rizikoví jsou muži s pasem do 102 cm a ženy s pasem do 88 cm.

Blog

Výživa běžců

Výživa běžců

  Pokud se chcete kvalitně připravit na běžecký závod, nestačí pouze pravidelně trénovat. Ke slovu by měla přijít i výživa. Mnoho začínajících běžců nepřikládá stravě velký důraz a soustředí se pouze...

Facebook