Výživové poradenství

Co nabízím


V rámci výživového poradenství nabízím:

  • sestavování specifických výživových plánů podle Vašich současných potřeba a cílů
  • poradenství při redukci váhy
  • pomoc při nabírání hmotnosti a svalové hmoty
  • poradenství při úpravě životního stylu
  • konzultace v oblasti doplňků výživy a pomoc s jejich vhodným výběrem
  • test potravinové intolerance FoodDetective
  • analýza metabolických typů podle DNA

Stravovací plán sestavuji na základě důkladné anamnézy, rozboru Vašich dosavadních stravovacích návyků, pohybových aktivit a prostřednictvím měření na bioimpedančním přístroji. Stravovací plán se skládá z několika částí - výpočtů včetně stanovení optimálního denního energetického příjmu a jednotlivých živin, obecných doporučení, určení vhodných a nevhodných potravin a konkrétního jídelníčku. Součástí každého dietního programu je i návrh vhodných potravinových a sportovních doplňků. Stravovací plán sestavuji i pro vegetariány a klienty s různým dietním omezením (např. bezlepková dieta, laktózová intolerance).

Mým cílem není pouze Vám předat vypracovaný jídelníček, ale pomoci Vám s celkovou změnou stravovacích návyků a jejim dlouhodobým udržením. Spolupráce proto nekončí předáním jídelníčku, ale navazuje na ní další odborný dohled a péče, kontrolní měření a konzultace podle Vaší potřeby.


Nechť tvá strava je tvým lékem, a ne tvůj lék tvojí stravou
Hippokrates

Na koho se při práci zaměřuji?

  • dospělé
  • teenagery
  • seniory
  • těhotné ženy a kojící maminky
  • osoby s rizikovými faktory kardiovaskulárních onemocnění (tj. vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, nadměrný stres apod.)
  • osoby trpící nadváhou různé etiologie
  • osoby s podváhou různé etiologie
  • osoby s poruchami příjmu potravy (anorexie, bulimie, orthorexie)
  • osoby trpící poruchami GIT (zácpa, průjem, gastritída apod. )
  • alergiky (potravinové alergie, celiakie)
  • sportovce
  • osoby, které se chtějí začít stravovat vyváženě a chutně
  • osoby stravující se alternativně (vegetariáni, vegani apod.) , a další...


Co ode mě můžete očekávat?

  • odbornost (neustále se vzdělávám a školím, sleduji novinky ze světa výživy, jsem členkou Aliance výživových poradců a lektorkou Nutris)
  • dodržování etického kodexu výživových poradců
  • individuální přístup ke každému klientovi
  • autenticita, pravdivost a upřímnost
  • podpora veřejného zdraví (snažím se o zlepšení povědomí laické veřejnosti o zdravém životním stylu)
  • přátelský přístup a empatie
  • nevnucuji zázračné preparáty (nejsem distributorem žádných "zázračných přípravků na hubnutí" bez prokazatelných účinků potvrzených klinickými studiemi)
  • následná péče o klienta a pravidelné vyhodnocování výsledků

Nejčastěji kladené dotazy:

1. Za jak dlouho se projeví první změny?

Neočekávejte první změny hned. Vždy svým klientům říkám, aby si uvědomili, že přes noc nepřibrali, tak ať nečekají, že přes noc shodí. Obvykle to trvá 1 měsíc než se dostaví první výsledky. V průběhu této doby klientům doporučuji obrnit se trpělivostí a pro jistotu si schovat i váhu. Někdy se totiž v tomto období může stát, že klient 1- 2 kilogramy přibere. Není to nic neobvyklého. Pro tělo je to období změn. Je narušený jeho dosavadní způsob fungování a my musíme dát organismu čas, než si na novou situaci zvykne a začne na ní reagovat. To je i důvod, proč další měření klienta na bioimpedančním přístroji provádím až po měsíci od úvodní hodiny. Tehdy již bývají patrné první výrazné změny, které klienta motivují k další práci na sobě.

2. Co všechno obnáší sestavení stravovacího plánu?

Pro sestavení a předání individuálního výživového plánu je potřeba dvou konzultací. Ovšem tím naše společná práce nekončí, naopak spíše začíná. Změna postavy a úprava životosprávy je totiž během na delší trať.

A jak tedy spolupráce probíhá?


Při úvodní konzultaci se zaměřím na zjištění Vašich dosavadních stravovacích zvyklostí, detailní rozbor dotazníku a doplnění anamnézy. Snažím se získat co nejvíce informací, které mi pak pomohou zvolit nejvhodnější postup při dosahování stanoveného cíle. Pozornost věnuji i Vašemu zdravotnímu stavu. V případě pochybností nebo zdravotních problémů konzultuji další postup s lékařem. V rámci první konzultace s Vámi proberu všechna Vaše očekávání a případné obavy, se kterými za mnou přicházíte a provedu vstupní měření a vážení pomocí bioimpedančního přístroje. Při další konzultaci Vám pak předám vypracovaný výživový plán. Společně ho projdeme krok za krokem a vše Vám podrobně vysvětlím. V závěru druhé konzultace se domluvíme na dalším kontrolním setkání (obvykle to bývá za měsíc) . Po celou tuto dobu s Vámi zůstávám v kontaktu (po telefonu, přes email, apod.) a můžete se na mě kdykoliv obrátit. Na následující konzultaci provedeme kontrolní měření a vážení na bioimpedančním přístroji a vyhodnotíme dosavadní snažení. V případě potřeby jídelníček upravíme tak, aby lépe vyhovoval Vaším momentálním potřebám a cílům. Spolupráce a podpora pokračuje i následně, po dosažení cílové váhy a směřuje k jejímu dlouhodobému udržení a k celkové změně Vašich stravovacích návyků.

3. Stačí mi k dosažení cíle dodržovat pouze správnou životosprávu

Je-li vaším cíle naučit se správně a zdravě stravovat, pak stravovací plán plně postačí k jeho dosažení. Ovšem pokud je Vaším cílem celková změna postavy, pak se bez pravidelného pohybu neobejdete. Strava Vám sice pomůže zhubnout, ale pouze cvičením svoje tělo zpevníte, vytvarujete a zároveň zvýšíte svůj bazální metabolismus.

4. Proč, když skoro nic nejím, nehubnu a naopak spíš přibírám?

Proč, když skoro nic nejím, nehubnu a naopak spíš přibírám?


Tento problém se týká zejména žen a dívek . Ty často ve snaze zhubnout omezí svůj energetický příjem natolik, že klesne pod hladinu bazálního metabolismu*. Domnívají se, že čím méně budou jíst, tím více zhubnou. I některé vzorové diety mohou obsahovat příliš málo kalorií. Ale co se stane, pokud je energetický příjem příliš nízký? Tělo přepne na nouzový režim a zpomalí svůj metabolismus. Ženy pak mají pocit, že přibírají i ze vzduchu. Snaží se proto svůj energetický příjem ještě více omezit v domnění, že stále jí příliš mnoho a proto nehubnou. Vzniká začarovaný kruh. Tyto ženy a dívky mají buď nakročeno k tomu, aby u nich vznikly poruchy příjmu potravy nebo aby se staly chronickými dietářkami a začal se u nich postupně objevovat tzv. jojo efekt. Je potřeba si uvědomit, že tudy cesta nevede! Pro udržení hezké postavy je třeba konzumovat dostatečné množství jídla a zaměřit se i na výše zmiňovaný pohyb.


* bazální metabolismus (BMR)= klidový metabolismus, tj. množství energie, která je nezbytná pro zajištění základních funkcí organismu (dýchání, trávení, činnost mozku, atd.); BMR lze změřit pomocí bioimpedančního přístroje nebo spočítat pomocí Harris-Bendictova vzorce

5. To už si poté, co začnu dodržovat nové stravovací návyky, nikdy nebudu moci dát něco dobrého?

Mám pro vás dobrou zprávu - není tomu tak.

Jednou za čas (cca 1x týdně) si můžete dopřát něco dobrého, na co zrovna budete mít chuť - a může to být opravdu cokoliv (hamburger, svíčková, dort, čokoláda,...). Nemusíte mít obavy, že by to nějak negativně ovlivnilo Vaše dosavadní snažení. Naopak - příležitostný prohřešek Vám může pomoci spalovat přebytečné tuky. Ptáte se, jak je to možné? Při dlouhodobém dodržování dietního režimu dochází v organismu k poklesu hladiny hormonu leptinu, což má za následek celkové zpomalení metabolismu. Pokud si však občas dopřejete něco "nezdravého", množství leptinu v těle opět vzroste. Díky tomu se metabolismus dostane zpět do otáček a to Vám umožní spálit větší množství kalorií. Navíc pocit, že si občas můžete dát něco dobrého, Vám pomůže i po psychické stránce. Přísný zákaz a omezení jakýchkoliv nezdravých jídel totiž může vést k častějšímu porušování jídelníčku, popřípadě ke vzniku záchvatovitého přejídání.

Blog

Výživa běžců

Výživa běžců

  Pokud se chcete kvalitně připravit na běžecký závod, nestačí pouze pravidelně trénovat. Ke slovu by měla přijít i výživa. Mnoho začínajících běžců nepřikládá stravě velký důraz a soustředí se pouze...

Facebook